Beweging & gezondheid

 

Beweging & gezondheid

 

Cursusnummer Cursus Datum Tijdstip Lessen Docent Prijs Extra kosten
31.01.01 Mindfulness yoga Ma 17 sep 2018 19.00-20.15 26 A. Schuurman 228,-
31.02.02 Mindfulness yoga Ma 17 sep 2018 20.20-21.35 26 A. Schuurman 228,-
31.04.04 Mindfulness yoga Do 20 sep 2018 19.00-20.15 26 A. Schuurman 228,-
31.06.05 Mindfulness yoga Do 20 sep 2018 20.20-21.35 26 A. Schuurman 228,-
31.08.06 Kundalini Yoga Di 18 sep 2018 19.00-20.15 26 I. Kelly 215.-
31.10.08 Hatha Yoga Wo 19 sep 2018 19.00-20.00 26 S. Joosten 185,-
31.11.09 Hatha Yoga Wo 19 sep 2018 20.15-21.15 26 S. Joosten 185,-
31.12.10 Hatha easy flow Yoga Do 20 sep 2018 09.30-10.30 30 I. Stals 215.-
31.13.11 Stoelyoga Do 20 sep 2018 10.45-11.45 30 I. Stals 215.-
31.14.12 Hatha easy flow Yoga Do 20 sep 2018 13.00-14.00 30 I. Stals 215.-
31.17.13 Mindfulness training  Ma 17 sep 2018* 19.30-21.00 8 A. van de Burgh 145,-
31.18.14 Mindfulness training Ma 14 jan 2019* 19.30-21.00 8 A. van de Burgh 145,-
31.19.15 Tibetaanse yoga Vr 21 sep 2018 09.45-10.45 26 A. van de Burgh 185,-
31.20.16 Tibetaanse yoga  Vr 21 sep 2018 11.00-12.00 26 A. van de Burgh 185,-
27.01.01 BLS/AED Ma 1 okt 2018 19.30-21.30 2 St. Rean. Ond. 35,-
27.02.02 BLS/AED Ma 29 okt 2018 19.30-21.30 2 St. Rean. Ond. 35,-
27.03.03 BLS/AED Ma 26 nov 2018 19.30-21.30 2 St. Rean. Ond. 35,-
27.04.04 BLS/AED Ma 21 jan 2019 19.30-21.30 2 St. Rean. Ond. 35,-
27.05.05 BLS/AED Ma 25 feb 2019 19.30-21.30 2 St. Rean. Ond. 35,-
27.06.06 BLS/AED Ma 25 mrt 2019 19.30-21.30 2 St. Rean. Ond. 35,-
* Niet elke week
** Lesboek zelf aanschaffen. ISBN nummer wordt vermeld op de factuur.

Tibetaans Yoga: Lu Jong

Deze oude yogavorm uit Tibet is nog niet zo bekend in Nederland. Zachte, relatief eenvoudige oefeningen werken in op spieren, gewrichten, organen en stemmingen. De bewegingen zijn aangepast aan ons westerse lichaam, zodat u er niet lenig voor hoeft te zijn. Lu Jong draagt bij aan evenwicht op fysiek, mentaal en energetisch niveau. Uw lichaam wordt sterker en u verbetert het immuunsysteem. De vloeiende bewegingen bevorderen een gezonde wervelkolom en innerlijke rust. Elke les wordt afgesloten met een ontspanningsoefening.

Geschikt voor iedereen, met een kleine aanpassing ook zittend op een stoel mogelijk.

Mindfulness Yoga

De stijl van mijn lessen is een combinatie van mindfulness en yoga. Mindfulness gaat over het telkens opnieuw je aandacht brengen in het hier en nu om te ervaren wat het moment je brengt. Door met de yogahoudingen fysiek aan de gang te gaan, nodig je jezelf uit meer in je lichaam aanwezig te zijn. Vanuit deze aanwezigheid, gaan we opmerkzaamheid en aandacht verder beoefenen.

De les is geschikt voor iedereen die mindfulness wil integreren in het dagelijks leven. Ook mensen die “gewone” hatha yoga te fysiek vinden of herstellende zijn van ziekte kunnen aan de les deelnemen.

Hoe ziet de les eruit?

De les begint met een korte zit-meditatie waarbij de aandacht wordt gericht op het huidige moment. Daarna volgen zachte bewegings- en adembewustwordingsoefeningen, waarvan een oefening gebaseerd is op de Critical Alignment Yoga. De houdingen worden liggend, zittend of staande uitgevoerd. Een liggende bodyscan met aansluitend een eindontspanning  is een vast onderdeel van de les.

Mindfulness Training

Bij de mindfulness training wordt de cursus rustig opgebouwd in aandacht(gewoon op een stoel) en huiswerkopdrachten. Dit in 8 bijeenkomsten eens in de 14 dagen.

Hatha Yoga

Tijdens deze cursus leert u oefeningen om lichaam en geest flexibel te houden. U leert bewust en diep te ontspannen door Yogahoudingen te combineren met adem- en ontspanningsoefeningen. Yoga is niet prestatiegericht, maar leert u juist te luisteren naar uw eigen lichaam. Om deel te nemen aan de Yoga cursus, hoeft u niet lenig te zijn.

Easy flow Yoga

Gebaseerd op het aloude Hatha Yoga is dit een langzamere en vloeiendere manier van beoefenen; Yoga met een twist ! Wilt u ook in de flow komen, doe dan mee.

Kundalini Yoga

Kundalini yoga is een actieve vorm van yoga waarbij je direct kunt ervaren wat de oefening voor je doet.Dynamische lichaamsoefeningen worden gecombineerd met verschillende ademhalingstechnieken en creatieve meditaties.Kundalini yoga werkt direct op het zenuwstelsel en op het klierensysteem, waardoor je het effect van de oefeningen meteen aan den lijve ervaart.Je voelt je al na een paar lessen vitaler, stressbestendiger en meer in balans met lichaam en geest.Kundalini yoga kan door iedereen worden beoefend. Het is ook mogelijk om de oefeningen zittend op een stoel te beoefenen.Als beginnende leerling kun je zo snel gaan als jouw lenigheid en uithoudingsvermogen aankunnen. Kundalini yoga is geen wedstrijd.

Voordelen van Kundalini yoga

Naast de lichamelijke effecten van het rekken van de spieren, het versneld afvoeren van afvalstoffen en diepe ontspanning kan Kundalini yoga inzicht geven in emotionele blokkades en angsten.

Inhoud Kundalini yoga les

Een les duurt 1 uur en 15 min. en is meestal opgebouwd uit de volgende onderdelen:

Intunen – yoga set – ontspanning – meditatie- afsluiting.

 

Hatha easy flow yoga

Hatha yoga is de klassieke vorm van yoga, oefeningen staand, zittend en liggend op de mat. Bij Hatha easy flow yoga gaan de houdingen vloeiend in elkaar over waarbij de adem in de beweging de rode draad is. Het lichaam wordt sterker, soepeler, energieker, en leert te ontspannen. Er is veel aandacht voor een juiste opbouw van de houding, een juiste ademhaling, en natuurlijk de ontspanning voor lichaam en geest.

 

Stoelyoga

De yoga houdingen worden zittend op een stoel of staand met de stoel als ondersteuning uitgevoerd. Deze vorm van yoga is zeer toegankelijk voor mensen die kampen met gebreken van het ouder wordende lichaam. Vooral het zitten op een yoga mat kan het lichaam belemmeren om yogahoudingen goed uit te voeren. Dit word opgelost door de houding zittend op een stoel te doen. De lichaamsoefeningen en ademhaling zijn met elkaar verbonden wat kracht, energie, een goed humeur en ontspanning brengt. En vergis je niet, stoel yoga is net zo intensief als yoga zonder stoel op een mat.
De liggende oefeningen worden doorgaans op de mat aangeboden, maar als liggen niet fijn is kan dit ook zittend op de stoel.

Combinatie basiscursus BLS/AED

Wie helpt bij een hartstilstand? Heeft u er wel eens over nagedacht dat in ons land elk uur 2 mensen overlijden aan de gevolgen van een hartinfarct? Reanimatie is van levensbelang. Niet alleen bij een hartstilstand als gevolg van een hartinfarct. Er kunnen ook andere oorzaken zijn voor een hart- en/of ademhalingsstilstand: verdrinking, verstikking, een ongeval of vergiftiging. Reanimatie kan dan levensreddend zijn.

Met de komst van de Automatische Externe Defibrillator (AED) is het voor omstanders mogelijk snel en adequaat te reageren. Een automatische externe defibrillator is een medisch instrument dat bij een circulatiestilstand een schok kan toedienen aan het slachtoffer. Nog voordat de ambulance ter plaatse is kan men al beginnen met defibrilleren. Snel starten met reanimatie (beademen en hartmassage) en het gebruik van een AED-apparaat vergroot het overlevingspercentage.

De cursus wordt gegeven door gecertificeerde NRR-instructeurs van de Stichting Reanimatieonderwijs Zuidoost-Brabant; zij hebben ervaring vanuit de dagelijkse praktijk (IC-verpleegkundigen en ambulancemedewerkers).

BLS staat voor Basis Life Support = reanimeren
Iedereen vanaf 14 jaar kan deelnemen aan de cursus.
Met een aanvullende verzekering vergoeden sommige zorgverzekeraars het gehele of een gedeelte van het cursusgeld. Na afloop van de cursus kan via het email adres info@reanimatieonderwijszob.nl een kwitantie worden opgevraagd.

Wilt u deelnemen aan een cursus?

Nu inschrijven